Praca

Jak z powodzeniem wdrożyć nowego pracownika?

25 kwiecień 2024

Na rynku pracy nadal rządzi pracownik. Z danych GUS-u wynika, że stopa bezrobocia rejestrowanego w Polsce w styczniu 2024 r. wyniosła tylko 5,4%. Pracodawcy mają wciąż spore trudności z pozyskaniem i utrzymaniem kadry, dlatego jednym z najważniejszych zadań, jakie stoi przed działem HR, jest jak najbardziej udane wdrożenie nowych pracowników do firmy. Jednakże onboarding nie zawsze przebiega bezproblemowo. Jakich błędów powinny unikać kadry i co może pójść nie tak podczas wdrożenia? – sprawdźmy.


Rotacja kadr

Po jakim czasie pracownicy zaczynają rozglądać się za nowym pracodawcą? – takie pytanie zadał respondentom Impact Instruction Group. Wyniki są sporym zaskoczeniem, bo aż ⅓ przepytanych osób szuka nowego zajęcia w ciągu… pół roku od podjęcia pracy! Nie jest to błąd statystyczny, ponieważ podobne wyniki otrzymano w analizie przeprowadzonej przez Wynhurst Group na zlecenie Polskiej Agencji Przedsiębiorczości. W badaniu  „Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Aktualne trendy i wyniki badań” z lutego 2024 r. okazało się, że w przeciągu pierwszych czterech miesięcy zatrudnienia z firm odchodzi około 1/2 nowo zatrudnionych pracowników. Co oznacza, że przez pierwsze 45 dni od podjęcia pracy współczynnik rotacji jest bardzo wysoki i oscyluje w okolicach ponad 20%. 

Jak zmniejszyć niepokojący proces odchodzenia nowozatrudnionych? Odpowiedzią na to wyzwanie jest właściwie przeprowadzony onboarding. Przyjazna i precyzyjnie wyjaśniająca zasady funkcjonowania organizacji aklimatyzacja nowego członka zespołu w środowisko pracy wiele zmienia, dlatego firmy coraz bardziej skupiają się na tym procesie, ponieważ w dużym stopniu ogranicza on fluktuację kadr.

Minusy z nieudanego wdrożenia

Na nieudanym onboardingu traci i pracownik, i firma. Pierwszy nie czuje się dobrze w nowym miejscu i szuka innego. Firma nie może liczyć na pełne zaangażowanie w wykonywane obowiązki. Niezadowolony pracownik wysyła również w świat swoją niepochlebną opinię o pracodawcy. 

Taki obrót spraw sprawia, że firma może wpaść w błędne koło ciągłych rekrutacji, za czym idzie spadek efektywności. Słabo wdrożony pracownik rezygnuje, na jego miejsce pojawia się kolejny… ale ponownie popełniane są te same błędy. W rezultacie całą rekrutację i wdrożenie powtarza się ileś razy. To nie tylko stracony czas, ale i spore koszty dla przedsiębiorstwa, dlatego coraz więcej firm dokłada starań do tego, aby onboarding przebiegł jak najlepiej.

Udany onboarding

Jak przeprowadzić udaną aklimatyzację nowych pracowników. Zacząć działać już od pierwszych dni i czuwać przez pierwsze tygodnie nad nowozatrudnionym. Dołożyć starań, aby pracownik czuł się potrzebny, aby czuł się komfortowo. Nastrój przekłada się na motywację do działania, poprawia wydajność, ogranicza rotację, przynosi oszczędności czasu i pieniędzy. Udany onboarding wpływa dobrze na ogólną atmosferę w zespole, z korzyścią dla wszystkich. Co więcej, umacnia pozytywny wizerunek firmy, jako dobrego pracodawcy, co jest istotne dla przyszłych rekrutacji, bowiem ułatwia pozyskiwanie utalentowanych kandydatów.

Plan działania

W teorii onboarding wydaje się rzeczą prostą do zrobienia. W działaniu już tak nie jest. To złożony i długotrwały proces. Powinien przebiegać minimum przez trzy miesiące od zatrudnienia, choć w skrajnych przypadkach wdrożenie może wydłużyć się do ponad pół roku. W dużej mierze zależy to od wielkości i specyfiki firmy oraz charakterystyki pracy na danym stanowisku.

Jednym z ważniejszych elementów do dopilnowania jest to, by w pierwszych tygodniach pracy nie działać chaotycznie. Warto przygotować racjonalny plan działania i wdrażać go małymi krokami. Powinien on obejmować zadania na pierwszy dzień, tydzień i miesiąc pracy, a także ująć kwestia do przygotowania przed onboardingiem. Co najistotniejsze, największym błędem jest przeładowanie zatrudnionego nadmiarem informacji.

Rozsądnym i procentującym działaniem jest kontakt mailowy lub telefoniczny z nowo zatrudnioną osobą na 2–3 dni przed jej pierwszą wizytą w firmie. W trakcie rozmowy przekazujemy informacje o dacie spotkania, godzinie rozpoczęcia pracy oraz planowanym harmonogramie dnia.

Nowego pracownika należy zapoznać z miejscem pracy i przedstawić przełożonym i współpracownikom.  Dobrą praktyką jest oddelegowanie koordynatora-opiekuna, do którego wdrażany może zwracać się z pytaniami i potrzebami. Firmy mogą także utworzyć dokument, w którym zbiorą ważne linki, adresy mailowe czy numery telefonów kadry kierowniczej. Obligatoryjnie należy przygotować także dokument określający zakres obowiązków i zadań, w krótkiej i długiej perspektywie czasowej. Oczywistym jest także że przygotowane bezbłędnie musi zostać stanowisko oraz narzędzia pracy, a wszystkie kwestie techniczne muszą działać bez zarzutu, aby nie powodować niepotrzebnego stresu u przyjętego pracownika.

Cały proces onboardingu warto monitorować, przeprowadzając ankietę satysfakcji z wdrożenia po jego zakończeniu.

Unikaj tych błędów podczas onboardingu

Z badania Gamfi przeprowadzonego w styczniu 2022 r. pt. „Onboarding po polsku: jak naprawdę wygląda wdrożenie pracowników w polskich firmach” wynika, że w naszym kraju aklimatyzacja pracownika w nowe obowiązki odbywa się zbyt pośpiesznie. 8% ankietowanych twierdzi, że w ogóle nie doświadczyło adaptacji.

56% ankietowanych odpowiedziało, że cały proces u nich trwał niespełna tydzień, a zaledwie 16% pracowników miało więcej niż miesiąc na wdrożenie. Co czwartemu badanemu nie przedstawiono zakresu obowiązków, a co piąta osoba nie wiedziała, co ma robić podczas okresu próbnego. Niejasne dla nowych pracowników było także zrozumienie, jakie cele biznesowe stawia przed nimi nowy pracodawca.

Nie lepiej mają się kwestie związane z kulturą organizacyjną. 21% badanych nie poznało nowych współpracowników, a 17% nie miało szansy zbudować relacji z szefem. Nieco lepiej w ankiecie wypadło pytanie o przygotowanie techniczne nowego stanowiska pracy. Jedynie 16% ankietowanych miało do niego zastrzeżenia. 

Grzechy główne onboardingu mogą utrudnić realizowanie strategii biznesowej firmy. Dobre wdrożenie jest kluczowe, by między nowym pracownikiem a firmą nawiązały się pozytywne relacje, w dalszym kroku budujące lojalność zatrudnionego wobec organizacji.

Walka o przyciąganie talentów

W raporcie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości  31% pracodawców deklaruje, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy zamierza stworzyć nowe etaty. To dwukrotny wzrost w stosunku do 2023 r. kiedy plany zwiększania zatrudnienia miało 13% badanych. Więcej pracodawców chce przyciągnąć kandydatów, oferując wyższe wynagrodzenie – 79% przedsiębiorstw wobec 72% rok wcześniej.

To wszystko oznacza, że walka o pracowników będzie coraz zacieklejsza. Tym samym wzrasta znaczenie udanego onboardingu jako elementu, który wpłynie na to, czy pracownik zostanie w firmie na dłużej.

Autor: Agnieszka Kopaczewska-Lisek, Redaktor WERBEO