Biznes

Wizerunek firmy w sieci

02 kwiecień 2024

Nie sposób prowadzić jakiegokolwiek przedsięwzięcia biznesowego bez promocji w internecie. Budowanie społeczności wokół własnej marki nie jest proste, ale przy umiejętnym prowadzeniu, przynosi korzyści.



Zaistnieć w internecie

Kiedyś wszystko wydawało się prostsze: wystarczyło wykupić reklamę w gazecie, oczywiście papierowej, bo przecież innych nie było, nagrać reklamę radiową i biznes jakoś się kręcił. W momencie, gdy Ziemię oplótł światłowód i większość przedstawicieli ludzkości ma w kieszeni urządzenie pozwalające na przeglądanie zasobów internetu, wszystko się skomplikowało. 

Teraz wybicie się z własnym przekazem i produktami to nie lada wyzwanie, wymagające sporej dawki wiedzy i systematyczności. Kreowanie wizerunku firmy w internecie to ciężki i nieustanny proces tworzenia pozytywnego postrzegania organizacji, produktu lub usługi w oczach klientów, społeczności biznesowej i mediów.

Zacznijmy od tego, że wizerunek to nic innego, jak sposób postrzegania firmy przez społeczeństwo, czyli odbiorców produktów, kontrahentów, pracowników. Jednocześnie na to, jak firma jest postrzegana, składa się wiele elementów, z których należy wymienić reputację samej firmy oraz postrzeganie marki przez grupy docelowe. Nie bez znaczenia jest sam wizerunek produktów oraz styl komunikacji.

Każdy przedsiębiorca chcący sprzedać swój produkt lub usługę wie, że dobra reputacja jest kluczowa do przyciągania klientów, zatrudniania najlepszych pracowników i utrzymywania dobrych relacji z partnerami biznesowymi. Jednocześnie musi być świadom, że pozytywny obraz marki buduje się latami, ale nadszarpnięcie reputacji lub wręcz zniszczenie pozytywnego obrazu może nastąpić w ciągu jednego dnia. Dlatego tak ważna jest umiejętność komunikowania się w dobie social mediów i szybkie, a przede wszystkim właściwe reagowanie w  sytuacjach kryzysowych.
Podstawą w prowadzeniu komunikacji w internecie jest spójność z kreowanymi przez markę wartościami, otwartość i autentyczność. 

Tworzenie wysokiej jakości produktów, świadczenie doskonałej obsługi klienta, innowacyjność wraz z transparentnością i etyką działań stanowią trzon działań internetowych, mających na celu budowanie pozytywnego wizerunku marki w social mediach. Nie jest tajemnicą, że wizerunek firmy nie zawsze pokrywa się z rzeczywistością, a jedynie stanowi subiektywny obraz każdego użytkownika. Wynika on z doświadczeń, jakie miał z danym produktem lub indywidualnej oceny obsługi klienta. Stąd też tak ważnym aspektem jest kreowanie wizerunku marki w mediach społecznościowych, które wpływa na ogólny sukces firmy.  


Budowanie wizerunku w praktyce

Jak to w życiu i biznesie bywa teoria teorią, a najtrudniej założenia planu wcielić życie. Jak już wspomnieliśmy, do tego potrzebna będzie konsekwencja i systematyczność. 
Budowanie wizerunku firmy w sieci trzeba zacząć od określenia strategii marketingowej. Ten etap zacząć trzeba od wyznaczenia celów biznesowych, jakie firma chce osiągnąć oraz, jakie wartości wyznawane przez markę są kluczowe i w jaki sposób je komunikować na zewnątrz. To z kolei jest ściśle powiązane z budowaniem wizerunku w mediach społecznościowych.

 Teraz uwaga! Przyszedł bardzo ważny moment, czyli określenie grupy docelowej, do której organizacja chce dotrzeć. Nieprawidłowe zdefiniowanie grupy odbiorców produktu bądź usługi, będzie oznaczało klapę całego przedsięwzięcia. Jeśli sprzedaje się zabawki dla dzieci do lat trzech, należy dotrzeć nie tylko do rodziców, ale również do dziadków, cioć itp., oraz np. do osób prowadzących żłobki. Jak widać, w tym przypadku grupa odbiorców jest zróżnicowana wiekowo i zawodowo.s

I tutaj przechodzimy do wyboru odpowiedniego kanału komunikacyjnego w internecie. W tej chwili jest ich na tyle dużo, że nie w sposób prowadzić skutecznej komunikacji na wszystkich. Dlatego trzeba zastanowić się z jakich social mediów oraz, w jaki sposób korzystają z internetu potencjalni klienci. Kluczem będzie prowadzenie dobrej komunikacji na kilku platformach niż ogarnięcie niemal wszystkich, co może oznaczać popełnianie błędów i brak spójności w tworzeniu pozytywnego wizerunku marki. Skoro już jesteśmy przy kreacji spójnego wizerunku, to bardzo ważne jest stworzenie tzw. księgi znaków czyli loga, kolorów i stylu graficznego, które będą używane na każdej platformie. Obecnie wizualna strona treści jest bardzo ważna dla odbiorców, należy zadbać, aby wizerunek odpowiadał wyznawanym wartościom i filozofii oraz był spójny z przyjętą strategią marketingową.

Oczywiście wszelkiego rodzaju obrazki to nie wszystko. Równie istotna, a być może nawet ważniejsze są publikacje. Ich zawartość musi być wartościowa, czyli zawierać unikalne i merytoryczne treści, które przyciągną uwagę odbiorców. Taka strategia pomaga dotrzeć do określonej grupy docelowej i zbudować z nią silną więź, kreując wizerunek marki. Aby to osiągnąć, należy dostarczać użytkownikom interesujących treści.  I tutaj można wpaść w pułapkę. Skoro te wszystkie działania mają nakręcać sprzedaż tego, co firm a ma do zaoferowania klientom, to istnieje silna pokusa, by publikować treści związane z promocją produktów. Nic bardziej błędnego. Taka strategia będzie oznaczała zniechęcenie odbiorców do firmy. Przesyt monotematycznymi artykułami to najlepszy sposób na porażkę. Należy zadbać, by w internecie były publikowane informacje dotyczące ciekawostek z życia firmy, którymi warto się pochwalić. Dobrą opcją jest przedstawienie poszczególnych pracowników, którzy są indywidualnościami, tworzący zgrany i motywujący się nawzajem zespół. Dobrym i sprawdzonym pomysłem jest umieszczanie  treści poradnikowych, będących odpowiedzią na potrzeby użytkowników. Dzięki temu w oczach swojej społeczności firma zostanie uznana za eksperta w danej dziedzinie, co przełoży się na lojalność wobec marki. I jeszcze jedna ważna rzecz związana z publikowaniem treści. Nowe artykuły muszą pojawiać się regularnie, by podtrzymywać zainteresowanie odbiorców. Systematyczność pojawiania się nowych, angażujących treści jest jedną z najlepszych metod budowania społeczności wokół marki. 

W tym momencie płynnie przechodzimy do kontaktu z użytkownikami, czyli z przedstawicielami grup docelowych, który bezpośrednio przekłada się na pozytywny wizerunek firmy w social media. W tej materii trzeba być bardzo uważnym i w żadnym wypadku nie można sobie pozwolić na lekceważenie klientów i odbiorców.  Jak najbardziej trzeba odpowiadać na komentarze, pytania i wiadomości prywatne. Wszyscy boją się hejtu i negatywnych opinii, ale to na nie należy reagować w sposób profesjonalny, czyli spokojnie i merytorycznie, nie wdając się w jałowe dyskusje, które jeszcze bardziej nakręcają negatywną spiralę. Chęć dialogu i otwartość na przyjmowanie nie zawsze pochlebnych opinii pozwoli zbudować pozytywne relacje, pokazując, że organizacja dba o potrzeby odbiorców oraz jest otwarta na krytykę.

Dobrą metodą budowania marki jest zaangażowanie do współpracy osobowości internetowej. Taki zabieg może przyczynić się do zwiększenia zasięgów treści, a także budowania zaufania do marki. W takim wypadku najlepiej zacząć współpracę z osobą związaną z branżą, w której działa firma, posiadającą już ukształtowaną markę własną i stałe grono odbiorców. Nad wyborem odpowiedniego influencera należy się dobrze zastanowić i wybrać takiego, który najlepiej pasuje do marki i wyznaje podobne wartości. Współpraca z nieodpowiednią osobą może bardzo negatywnie wpłynąć na kształtowanie wizerunku marki w mediach społecznościowych.

Na koniec zaznaczmy, że ustalona strategia marketingowa musi być stale monitorowana, by, w sytuacji, gdy jakieś rozwiązanie się nie sprawdza, szybko zmienić je na inne. Budując markę firmy w internecie, trzeba się nastawić na długofalowe działanie, gdyż wprowadzana koncepcja nie przyniesie rezultatów z dnia na dzień. Proces kreowania wizerunku marki w mediach społecznościowych trwa miesiącami, a nawet latami. Z kolei utrata reputacji trwa dużo krócej. Pamiętając o tej zasadzie, trzeba wszystkie działania dokładnie przemyśleć. Warto także regularnie sprawdzać, jaką pozycję oraz pomysły wykorzystuje konkurencja.

Kształtowanie wizerunku marki w mediach społecznościowych to niezwykle ważny element dzisiejszego marketingu. Odpowiednio zarządzany profil firmy na platformach społecznościowych może przyczynić się do zwiększenia świadomości marki, wzrostu sprzedaży, a także budowania pozytywnego wizerunku w oczach klientów i potencjalnych partnerów biznesowych.



Autor: Monika Łysek, Redaktor WERBEO